☰

Interview met Menno Vos

Een moderne, eigentijdse vertaling van klassieke gevelarchitectuur

Aan het woord is Menno Voss, architect bij KOW

KOW, een veelzijdig bureau dat er plezier in schept om in alle fases van het proces meerwaarde te leveren. Dat deden ze toen de prijsvraag voor deze ontwikkeling er lag en ook bij het maken van het daadwerkelijke ontwerp. Menno vertelt waar hij zijn inspiratie vond en op welke manier hij die vertaalde.

In het beeldkwaliteitsplan zagen wij sterk de ‘fin de siècle’-stijl. Een stijl die aan het einde van de 19e eeuw ontstond toen de oude ambachten uit de middeleeuwen nieuw leven werd ingeblazen. Architecten konden weer prachtige, rijk versierde huizen ontwerpen. En als je nu door oude steden loopt, zijn dit ook de panden die we het meest waarderen. Binnen deze stroming is een ruimtelijke vrijheid om verschillende stijlen te verwerken.

Een rijkheid aan details

“Wij hebben een moderne, eigentijdse vertaling gemaakt van de klassieke gevelarchitectuur uit de oude binnensteden. De Inktpot in Utrecht, het grootste bakstenen gebouw van Nederland en de Rode Olifant in Den Haag waren belangrijke inspiratiebronnen. Onze huizen in Hooge Steenen hebben veelal hoge ramen van vloer tot plafond, een mooie verticaliteit, strakke detaillering en diepe neggen. Een neg is de afstand van de voorkant van de buitenmuur tot de voorkant van een kozijn. Door de diepe neggen krijgt de massieve baksteenarchitectuur alle aandacht. Ook heeft elk pand een duidelijke begane grond, middenstuk en kroon. Verder is er een rijkheid aan metselwerkverbanden. Door te spelen met verschillende steenkleuren, de wisselende diepte en soms de stenen staand te metselen ontstaat er een heel rijk beeld. Met dat staand metselwerk wekken we bij diverse huizen ook van veraf de suggestie dat het dakpannen zijn. Geen huis is bijna hetzelfde.”

De wisselwerking tussen de gebouwen en de openbare ruimte

“Leuk detail is dat we de hoeken van de woonblokken laten reageren op de omgeving. Dat doen we door hier de hoogte in te gaan of een theatraal accent te maken. Bijvoorbeeld met een uitkragende erker of een eigentijdse woning die uit het bouwblok steekt en zo de verbinding met de omgeving maakt. Wat ik trouwens echt een fantastisch element vind, is de verplichting om de voorzijde
4,1 meter hoog te maken. Dit zorgt ervoor dat Hooge Steenen met zijn tijd kan meegroeien. Zo’n hoge begane grond prikkelt de fantasie en leent zich perfect voor elke vorm van bedrijvigheid. En zo maken we van Hooge Steenen geen starre slaapwijk, maar een levendig woon- en werkgebied.

✕
Home Stadsvilla’s Video Duurzaam Opties Downloads Planning Inschrijven Contact Parkblok
☰

Interview met Menno Vos

Een moderne, eigentijdse vertaling van klassieke gevelarchitectuur

Aan het woord is Menno Voss, architect bij KOW

KOW, een veelzijdig bureau dat er plezier in schept om in alle fases van het proces meerwaarde te leveren. Dat deden ze toen de prijsvraag voor deze ontwikkeling er lag en ook bij het maken van het daadwerkelijke ontwerp. Menno vertelt waar hij zijn inspiratie vond en op welke manier hij die vertaalde.

In het beeldkwaliteitsplan zagen wij sterk de ‘fin de siècle’-stijl. Een stijl die aan het einde van de 19e eeuw ontstond toen de oude ambachten uit de middeleeuwen nieuw leven werd ingeblazen. Architecten konden weer prachtige, rijk versierde huizen ontwerpen. En als je nu door oude steden loopt, zijn dit ook de panden die we het meest waarderen. Binnen deze stroming is een ruimtelijke vrijheid om verschillende stijlen te verwerken.

Een rijkheid aan details

“Wij hebben een moderne, eigentijdse vertaling gemaakt van de klassieke gevelarchitectuur uit de oude binnensteden. De Inktpot in Utrecht, het grootste bakstenen gebouw van Nederland en de Rode Olifant in Den Haag waren belangrijke inspiratiebronnen. Onze huizen in Hooge Steenen hebben veelal hoge ramen van vloer tot plafond, een mooie verticaliteit, strakke detaillering en diepe neggen. Een neg is de afstand van de voorkant van de buitenmuur tot de voorkant van een kozijn. Door de diepe neggen krijgt de massieve baksteenarchitectuur alle aandacht. Ook heeft elk pand een duidelijke begane grond, middenstuk en kroon. Verder is er een rijkheid aan metselwerkverbanden. Door te spelen met verschillende steenkleuren, de wisselende diepte en soms de stenen staand te metselen ontstaat er een heel rijk beeld. Met dat staand metselwerk wekken we bij diverse huizen ook van veraf de suggestie dat het dakpannen zijn. Geen huis is bijna hetzelfde.”

De wisselwerking tussen de gebouwen en de openbare ruimte

“Leuk detail is dat we de hoeken van de woonblokken laten reageren op de omgeving. Dat doen we door hier de hoogte in te gaan of een theatraal accent te maken. Bijvoorbeeld met een uitkragende erker of een eigentijdse woning die uit het bouwblok steekt en zo de verbinding met de omgeving maakt. Wat ik trouwens echt een fantastisch element vind, is de verplichting om de voorzijde
4,1 meter hoog te maken. Dit zorgt ervoor dat Hooge Steenen met zijn tijd kan meegroeien. Zo’n hoge begane grond prikkelt de fantasie en leent zich perfect voor elke vorm van bedrijvigheid. En zo maken we van Hooge Steenen geen starre slaapwijk, maar een levendig woon- en werkgebied.

© 2019 Hurks | privacy policy | cookiebeleid
✕
Home Stadsvilla’s Video Duurzaam Opties Downloads Planning Inschrijven Contact Parkblok
Hurks
© 2019 Hurks | privacy policy | cookiebeleid